FFV Ipari elektronika, Automatizálás Kft. információs lapja
Tartalom
Menü
 
Hirdetések

Álláshírdetések
Cégek hirdetései
Egyéb hirdetések

 
Kapcsolat
 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
Fontos lehet...

Fontos linkek
Szakmai linkek
Szaklap linkek
Oktatás
Kiállítási naptár 2006
Külföldi kiállítások 2006
Rendezvények

 
Keresés...
 
Hírlevél
E-mail cím:

Feliratkozás
Leiratkozás
SúgóSúgó
 
Referenciák

Centrál Mosodák Rt.
Dunacontrol Kft.
Elektromax Kft.
Elszöv Automatika Kft.
ESZAT Kft.
Fővárosi Vízművek Rt.
IMAG Ikarus Kft.
Mátrai Erőmű Rt.
MTD Elektro Kft.
Quint Service Kft.
VÁV Union Kft.

 
Könyvek a Libritől



 
Látogatások
 
Technika - Tudomány
Technika - Tudomány : Termoakusztikus légkondi lesz az új trend

Termoakusztikus légkondi lesz az új trend

  2005.04.21. 08:49

Az autók kipufogóival keletkezett hanghullámok egy új kutatás szerint felhasználhatóak a légkondicionáló működtetésére, így zöldebb megoldást nyújtanak, mivel nem kell több benzin

Egy ausztrál PhD diák, Luke Zoontjens olyan eszközt fejlesztett ki, mellyel lecserélhető a szabványos autó légkondi, ráadásul ez a készülék nem igényel sem benzint, sem hűtőfolyadékot. A rendszer a "termoakusztikán" alapszik, amikor is a készülék a hőt hanggá alakítja, a hangot pedig hideg levegővé.

A jelenlegi autó légkondicionálóknak alapvetően két problémájuk van. Az egyik, hogy hűtőfolyadékot alkalmaznak, amely ráadásul olyan üvegházhatást okozó gázokat tartalmaz, amelyek 1300-szor károsabbak a szén-dioxidnál. Másodszor értékes gépi energiát is alkalmaznak, melyet a benzinnel működtetett motor szolgáltat.

Zoontjens szerint már az is probléma, hogy a benzines motor esetén csak 30 százalék energia származik az üzemanyagból, mellyel a kerekek meghajtása történik. A maradék 70 százalék hulladék energiaként a környezetbe kerül. Egy 1999-es tanulmányra hivatkozva a kutató elmondta, hogy világszerte 51 millió tonna szén-dioxid kerül a levegőbe csak az autók légkondicionálójának működtetéséhez szükséges benzin elégetéséből. 2002-ben mintegy 32 milliárd üzemanyag fogyott csak Amerikában ilyen célra.

Zoontjens szerint a hulladékenergia hő formájában hagyja el az autót. A távozó hőnek nagy mennyiségét az új rendszerrel újra lehet hasznosítani. A készülék egy lezárt acél és alumínium cső, mely körülbelül
50 milliméteres átmérővel és 1 méteres hosszúsággal rendelkezik.

A csövön belül két összetevő kapott helyet. Egy termoakusztikus hőmotor, mely a kocsi által kibocsátott, mintegy 1000°C hőt konvertálja át hanghullámokká. A hanghullámok a cső végéről lepattannak és 180 decibelre erősödnek. Ez a kutató szerint hangosabb mint, amit egy ember hallani képes. Körülbelül egy űrhajó kilövésének hangorkánjával vetekszik.

Elmondása szerint szerencsére a hang csapdába esik a cső belsejében, így az emberek nem hallanak több zajt, mint amennyit egy átlagos légkondicionáló bocsátana ki. A csőben ezen kívül helyet kapott egy termoakusztikus hőpumpa, mely a hanghullámokban lévő energiát az autó levegőjének hűtésére használja. A hanghullám-energia hatékonyan látja el ugyanazon feladatot, melyet a normál hűtőrendszerek elektromossága.

A termoakusztikus hűtőt már jelenleg is használják az űrsiklókon tárolt biológiai minták hűtésére és az amerikai hadihajók elektronikus felszerelésein. Eddig Zoontjens a hőpumpát fejlesztette ki, mely hangszórókból gyűjti be a hangot, ezt követően sikeresen 15 fokkal lehűtötte a levegőt, csak a csőben, anélkül, hogy hűtőfolyadékot használt volna. A kutató szerint, még lehet, hogy héliummal jobban működne az eszköz.

A kutató szerint a csövet fel lehet úgy tekerni, hogy behelyezhető legyen a motorháztető alá, mivel valószínűleg nem lesz nagyobb, mint a jelenleg használatban lévő légkondicionáló egységek, amelyek kb. 10 kilogrammot nyomnak.

Az új készülék egyelőre csak 20 százalékos hatékonysággal bír. A Mazda Alap által támogatott hőpumpa előnye azonban, hogy a pocsékba menő hőenergiát hasznosítja.




Forrás: Hiradó.hu

 
Ön már látta?
Indulás: 2004-04-12
 
Információk

Partnereink:

Agricola információs lapja

Disznövények 

Vadászati Információs Portál





            


Hírek
Hírek külföldről
Technika - Tudomány
Mosoly oldal


 
A nap képe
 
Virtuális Kiállítás

 
Fórum




Belépés
Tudnivalók
Moderálási alapelvek

 
G-Mail belépés
Felhasználónév:
Jelszó:
  SúgóSúgó

Új postafiók regisztrációja
 
StatElit

 
Top 1000
 
Tartalom