Kis svájci sikertörténet
2005.05.22. 06:53
Egy kis, 1942-ben alapított svájci mérnöki irodából fejlődött ki az európai vonatpiac egyik meghatározó szereplője, a Stadler csoport. Ernst Stadler zürichi cége 1945-ben látott hozzá a villany- és dízelüzemű mozdonyok gyártásához, majd 1962-ben beindította bussnangi összeszerelő üzemét.
A vállalkozás, amelyet időközben átnevezett Stadler Vehicles AG-nek, 1984-ben kezdte meg a személyvonatok előállítását.
A céget 1989-ben vásárolta meg Peter Spuhler. Jól tudta, mit vesz, hiszen akkor már ő maga is évek óta a társaság alkalmazottja volt. Az maradt a mai napig, meggyőződése szerint nem is igazi vállalkozó, aki nem maga irányítja a vállalkozását.
Akkor azonban még kicsi volt a cég, tizennyolc munkatárssal 4,5 millió svájci frankos bevételt ért el. Ma bő 1200 főt foglalkoztat, s tavaly 550 millió svájci frankos forgalmat bonyolított.
A növekedést az tette lehetővé, hogy a társaság időben kiválasztotta, mely területeken lehet erős: a regionális vasút, a gyors- és villamosvasút piacán. Későbbi cégfelvásárlásait, üzemépítéseit, fejlesztéseit is e területekre összpontosította.
A regionális és a gyorsvasutak európai piacán mára a Stadler csoport teljes mértékben összehasonlítható a három nagy konszernnel – az Alstommal, a Bombardier-vel és a Siemensszel – fejtette ki Peter Spuhler vezérigazgató. Az e vonattípusokra kiírt összes pályázatot a Stadler nyerte Svájcban és Németországban az elmúlt két évben.
A villamospiacon lassabb volt az előretörés. Az első nagy megbízáshoz – amelyben a versenytársa ugyancsak a Bombardier volt – tavaly jutott a csoport Németországban, ahol az idén további tendereket nyert meg. Az igazi hódításig azonban még egy-két évnek el kell telnie Peter Spuhler szerint.
A Stadler eddig 360 RS1 nevű regionális vonatot épített és 385 csuklós GTW-t. Utóbbiból fejlesztette ki a FLIRT-öt. Tavaly június óta – ideértve a MÁV-ot is – már 163 darabra van megrendelés. A fejlesztés következő lépcsője egy kétszintű, négyrészes motorvonat. Ezzel a Stadler teljesen lefedi majd a regionális és a gyorsvasútpiacot.
Forrás: Világgazdaság Online
|