Termékazonosítás csipekkel
2005.05.25. 07:03
Legelőször a szállítás területén terjedhetnek el a rádiófrekvenciás termékazonosító rendszerek, amelyek alkalmazása az eddiginél nagyobb automatizáltságot és ésszerűbb ellátást tesz lehetővé a vállalatok számára.
Ugyanakkor a fogyasztási cikkek piacán várhatóan még hosszú ideig az olcsó vonalkódok segítik a termékek azonosítását.
Forradalmasíthatja a következő években a termékazonosítást a rádiófrekvenciás (RFID-) technológia, amely a jelenleg általánosan használt vonalkódos rendszernél gyorsabb és szélesebb körű információszolgáltatásra alkalmas.
A csomagolásra helyezett mikrocsipek és az ezeket leolvasó rádiófrekvenciás eszközök alkalmazásával csökkenthető a minőségi problémák száma és gyorsabbá tehető a leolvasás, amellyel a megfelelően kiépített számítástechnikai háttérnek köszönhetően bármikor információ szerezhető a megjelölt áru helyéről, mennyiségéről, s a szállítmányok is jobban követhetővé válnak.
A jelenleginél magasabb automatizáltságot lehetővé tevő technológiával csökkenthető az alkalmazott munkaerő és az ellátási láncban forgó áru mennyisége is. A gépkocsikban, a beléptető kártyákban, valamint a gyártás területén már ma is sok helyen alkalmaznak rádiófrekvenciás eszközöket a termékkövetésben, amelyek mellett hamarosan újabb területeken is találkozhatunk a korszerű azonosítókkal, például az autópályadíjak beszedésénél – vélekedett Beliczay Tamás.
A Vonalkód Rendszerház Kft. kereskedelmi igazgatója szerint a különféle termékcsoportok esetén elsősorban a gyűjtőcsomagolásoknál jöhet szóba az RFID alkalmazása. Emellett a termékszintű felhasználásnál a megfelelő árrésű, egyedi azonosításra szoruló, valamint a sok munkával átvehető termékeknél valószínűsíthető az új technológia megjelenése. A rádiófrekvenciás termékazonosítókat először minden bizonnyal az exportra termelő cégek alkalmazzák majd partneri kényszerből, ezt követően hazai szinten is megjelenhet, ahol a vállalatok a technológiát saját logisztikai problémáik megoldására használhatják fel, igaz, kezdetben tipikusan zárt rendszerekben.
Az egyik legígéretesebb terület a szállítás, ahol az egyelőre magasabb költségek ellenére is megéri a rádiófrekvenciás termékazonosítók alkalmazása – fogalmazott Viszkei György. Az EAN Magyarország Kht. elnöke elmondta: a rádiófrekvenciás azonosítók darabonkénti ára a néhány évvel ezelőtti ezer forintról mára száz forint alá zuhant, igaz, az elterjedésnek az adhat igazán lendületet, ha a költségek nem haladják meg a tíz-húsz forintot darabonként. Mindenesetre a fogyasztási cikkek piacán még a további gyors árcsökkenés esetén is hosszú ideig megmaradhat a vonalkódos azonosítás vezető szerepe, amelynek költsége elhanyagolható, és ezen a területen nincs is szükség feltétlenül az RFID által biztosított többletinformációkra.
A kézzelfogható előnyök ellenére számos tényező hátráltatja az RFID-technológia elterjedését. Így a csomagolásra kerülő bélyegek adattartalmára és a műszaki megvalósításra vonatkozó szabványok már léteznek, ám az azonosítás világszerte egységes alkalmazását lehetővé tevő rendszer felállításához és a szabadalmakkal kapcsolatos kérdések tisztázásához még több évre van szükség.
A technológiai nehézségek miatt például több európai projekt is csúszott az elmúlt években. Emellett az adatvédelemmel kapcsolatban is számos probléma megoldásra vár, hiszen megfelelő leolvasó eszközzel például akár az utcán is bárki információkhoz juthat a környezetében lévő, RFID-azonosítóval ellátott termékekről, s ez megfelelő biztonsági garanciák hiányában visszaélésekre is lehetőséget adhat, bár a legújabb megoldások már nyújtanak erre is megoldást.
A jövő boltjában a visszatérő vásárló egyedi azonosító kártyáját érzékelve a nagyméretű érintőképernyővel ellátott bevásárlókocsi kijelzőjén megjelennek a tájékoztatók az akciókról, a termékek elhelyezkedéséről és az oda vezető utakról, továbbá a rendszer egy a vásárló szokásait figyelembe vevő bevásárlólistát is készít – szemlélteti az RFID-technológiában rejlő lehetőségeket a Vonalkód Rendszerház.
A cég tájékoztató anyaga szerint a kiválasztott termékek ára szintén felkerül egy listára, így a vásárlónak nem kell a kasszánál minden árut kipakolnia, hanem egy kapun áthaladva a bevásárlókocsin elhelyezett számítógép automatikusan átadja a vásárolt termékek listáját a pénztárnak. Így csak a fizetés marad hátra.
Forrás: Világgazdaság Online
|