Komputerizált szállásfoglalás a világon bárhova
2005.05.25. 07:45
A magyar piacon mindenképpen eredeti, de a világban azt a szolgáltatást már nagyon sok országban gyakorolják, amit az Octopus Travel kínál: a teljesen online szállásfoglaló rendszer a világ minden tájára.
Több mint húszezer szállodában lehet a rendszerükön szállást foglalni, online, hitelkártyás fizetéssel.
Más igazi online rendszer nem létezik Magyarországon, hiszen nagyon sok utazási iroda végez e-mail alapú foglalást, de ezek után mindenképpen az irodájukba be kell menni, és a hagyományos fizetési módokon fizetni.
Értelmes észrevétel lenne, hogy hiszen gyakorlatilag a világ minden szállodája fenn van az interneten, akár közvetlenül is foglalhat valaki szállást, nem kell erre céget alapítani. Ám az árak, amiket ez a rendszer garantál, sokkal jobbak azoknál, amit a szállodák saját árként akár a netre feltesznek: hiszen a rendszer mögött a világ legnagyobb utazási vállalkozása, a Senden Group áll, amely idén április 1-től megvette az Univer Travel Societyt, amely a nagykereskedelmi beszállítója az Octopus Travelnek, és olyan nagy mennyiségű szálláskontingenst vásárol a világ minden táján, hogy olyan árakat tud elérni, amivel nagyon kevesen tudnak versenyezni. Egy-két versenytárs azért van a világban, de az a céljuk, hogy Magyarországon piacvezetők legyenek, és az elsőként elindított online vállalkozást megőrizzék, a piacvezető helyet fenn tudják tartani.
Hivatalosan január óta képviselik itt Magyarországon az anyacégeket; a hivatalos indítókampány május 5-től-június 5-ig zajlik. A magyarországi képviselet egyelőre egy képviseleti irodából áll, de természetesen az anyacég, amely Londonban van, és mögötte a Gulliver Travel Association több mint ötszáz fővel dolgozik, a szállásokat leköti, és garantálják azt, hogy az a szállás, amit a magyar cég lefoglal, az valóban rendelkezésre áll, le lesz foglalva részükre.
Az itthoni feladatuk most Magyarországon ennek a terméknek a terjesztése, illetve egy call center működése. A termék fontos része az országok nyelvén működő call centerek létrehozása. Tehát ha valakinek Magyarországon gondja van a foglalással, fel tud hívni egy telefonszámot, ahol magyarul segítenek neki, megoldják a problémáját. A másik eszköz, amivel terjesztik a terméket, hogy különböző partnervállalatokat kapcsolnak a programba, amelyeknek weboldalán árulják a terméket; ezek egy marketingjutalékért dolgoznak, az ő oldalukon realizálódott foglalás után kapnak egy bizonyos jutalékot.
A közismerten fejletlen magyar internetes viszonyoktól még picit félnek, ugyanis nemigen használják a magyar felhasználók a hitelkártyát teljes biztonsággal az interneten – ezért olyan utazási irodai hálózatot mozgattak meg, amelyen keresztül az ügyfél, ha bemegy egy irodába, akkor is meg tudja vásárolni az Octopus termékét. De az a céljuk, hogy ennek minél előbb legyen a vége, hogy végül kikapcsolják teljesen a normál eladási folyamatot, és kizárólag telefonon és az interneten keresztül értékesítsenek.
Az első félévre egymillió eurós árbevétel a tervezett, és az utána következő tizenkét hónapra pedig hatmillió euró, ami csak a szállodai foglalásokból kell hogy összejöjjön; ugyanis ezenkívül az oldalon lehet még foglalni apartmanokat, reptéri transzfereket és városnéző programokat. Komplett szolgáltatásokat; a közeljövőben autóbérlés, vasúti jegyek árusítása is felkerül a rendszerre. Mivelhogy a képviselt cég magáncég, a magyar Octopus nem a kinti alkalmazottaiból áll, hanem részükről ez vállalkozás, amibe mint terméket felvették ezt a képviseletet. Természetesen a marketingköltségek egy részét az anyavállalat vállalja, egy részét pedig ők; az irodai infrastruktúra, az emberek fizetése, az mind saját költség.
Az emberek utazási szokását figyelembe véve az öntudatos utazóknak a kialakulása a várható siker záloga – aki nem a megszokott utazási irodai terméket vásárolja, hanem önmaga az interneten keresztül böngészve tudja, hogy mit akar vásárolni, és ezt le meri foglalni a hitelkártyájával. Várható, hogy az internet-felhasználás ebbe az irányba mozdul el, vagyis már látható is, hogy ebbe az irányba halad. A magánfelhasználók internethasználatán múlik leginkább, hiszen főleg magánszemélyek (lesznek) a partnerei, megrendelői a cégnek; és ebben sajnos Magyarországnak elég nagy elmaradása van.
Legutóbbi felmérések is azt mutatják, hogy még Szlovákiához, Lengyelországhoz, Csehországhoz képest is lényegesen alacsonyabb a lakosság internethasználata nálunk; ehhez az kellene, hogy kicsit jobban elterjedjen, de nálunk a szomszéd országokkal összehasonlítva az internethasználat drága is – és jóval drágább. Tehát Szlovákiához képest körülbelül dupla árban, és Lengyelországhoz képest is drága a magyar hálózat: ilyen vállalkozásoknak akkor lenne igazán jó esélye a piacon, ha csökkennének az internetárak.
Forrás: Magyar Rádió Online
|