A hajógyártásban is hódíthat Kína?
2005.06.13. 07:30
Az olcsó textiláruk és ruhaneműk után néhány év múlva a hajógyártást is „bekebelezheti“ a kínai piac - erre a megállapításra jutottak a szakemberek a hajóipari szövetségek és hajókiállítások nemrég Hamburgban megrendezett közös kongresszusán.
A magyar hajóépítőket képviselő Böröcz Péter, a balatonfűzfői Hajóipari Vállalkozók Egyletének a titkára a konferencia tapasztalatait összegezve elmondta: a nemzetközi eseményeket elemezve arra a következtetésre jutottak, hogy az olcsó munkaerővel és hatalmas hatékonyságukkal a közeljövőben Kína betörhet a világ hajó- építő-piacára.
Ahhoz azonban, hogy az ázsiai országból Európában hajókat tudjanak értékesíteni, a hajóipari szövetség tagjai közé kellene kerülni, valamint szigorú szabványoknak is meg kell felelni. Az éremnek azonban két oldala van: ameddig Kína nem tagja a szövetségnek, az európai hajóépítők sem rendelkeznek információkkal arról, milyen fejlettségű ez az iparág Kínában.
Viszont, ha a szövetség beengedi tagjai közé, a kínaiak hozzájutnak minden eladási adathoz, az európai és amerikai piac teljes leírásához, amellyel rövidesen konkurenciát jelenthetnek a világ nagy hajóépítő nemzetei számára. Az ázsiai ország egyébként eddig még nem kérte felvételét a szövetségbe.
A hajóiparban négy-öt százalékos fejlődés figyelhető meg, a külföldi kikötőkben két-három éves várakozási idővel kell számolni. A legnagyobb fejlődés a szuperjachtok területén történt, itt minden évben tíz százalékkal nő a volumen. A luxuskategóriájú jachtok gyártásában egyébként Olaszország jár az élen, tavaly csaknem kétszáz darabot gyártottak, őket követi az Egyesült Államok, ahol 76, majd Hollandia, ahol 49 luxus vízi járművet gyártottak.
A világ hajógyártásában az Egyesült Államok a piacvezető, itt évente 750 ezer hajót gyártanak, az országban pedig mintegy 16 millió vízi jármű van. A franciák évente 37 ezer hajót építenek, míg a vizeiken 750 ezer vízi közlekedési eszköz található. Németországban ötezernél kevesebb hajót építenek, míg a járműpark 440 ezer körül van. Déli szomszédunkban évente mintegy nyolcszáz, nálunk száz hajót építenek.
Az Európai Unió 15 régi tagállamában hajóépítés terén 2003-ban 2,1 milliárd euró származott az importból, míg az export 2,89 milliárd eurót tett ki.
Forrás: Napló Online
|