FFV Ipari elektronika, Automatizálás Kft. információs lapja
Tartalom
Menü
 
Hirdetések

Álláshírdetések
Cégek hirdetései
Egyéb hirdetések

 
Kapcsolat
 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
Fontos lehet...

Fontos linkek
Szakmai linkek
Szaklap linkek
Oktatás
Kiállítási naptár 2006
Külföldi kiállítások 2006
Rendezvények

 
Keresés...
 
Hírlevél
E-mail cím:

Feliratkozás
Leiratkozás
SúgóSúgó
 
Referenciák

Centrál Mosodák Rt.
Dunacontrol Kft.
Elektromax Kft.
Elszöv Automatika Kft.
ESZAT Kft.
Fővárosi Vízművek Rt.
IMAG Ikarus Kft.
Mátrai Erőmű Rt.
MTD Elektro Kft.
Quint Service Kft.
VÁV Union Kft.

 
Könyvek a Libritől



 
Látogatások
 
Hírek külföldről
Hírek külföldről : Gyilkos gépbeszerzési lázban a fapadosok

Gyilkos gépbeszerzési lázban a fapadosok

  2005.07.11. 07:55

Túlszárnyalhatják a Malévet az olcsó légitársaságok

Közép-Európa legnagyobb gépvásárlására készül a WizzAir: öt év alatt a Malév jelenlegi flottájánál nagyobb repülőparkot épít ki. Beruházásban egymásra licitálnak a diszkont-légitársaságok, a kérdés az: ki bírja tovább az agresszív terjeszkedést.

Emelik a tétet a közép-európai diszkont-légitársaságok. A piacszerzés érdekében eddig is jókora összeget, több tízmillió eurót kellett befektetniük, a jövőbeni sikerek érdekében azonban ennél is nagyobb léptékű fejlesztésekről kell dönteniük. A SkyEurope nemrégiben nyilvánosságra hozott
1,76 milliárd dolláros Boeing-megrendelése után a WizzAir is nagy dobásra készül: a társaság 24 Airbust rendel, listaáron 2 milliárd euróért. A cég flottája így - ha maradéktalanul sikerül a legnagyobb közép-európai beszerzési tervet valóra váltani - nagyobb lesz, mint most a Malévé.

Első nekifutásra akár azt is mondhatnánk: a két cég biztosra megy, hiszen a McKinsey tanácsadó cég német irodájának friss elemzése szerint az alacsony költségű (LC, azaz low cost) légitársaságok részesedése dinamikusan nő az európai légi piacon: míg 2001-ben az utasok 7, tavaly már 16,
2007-ben pedig 20 százaléka utazik valamelyik fapadossal. Ugyanebben az időszakban a hagyományos légitársaságok részesedése 72-ről 66-ra, majd 62 százalékra csökken (a piac maradéka a chartertársaságoké).

Az elemzésből azonban az is kiderül, hogy az európai fapadospiac felét a Ryanair és az easyJet foglalja el, a maradékon pedig több mint 50 további társaság osztozik. A McKinsey a trendekből azt a következtetést vonta le, hogy a nagyok még nagyobbak lesznek, a kicsik viszont nem fogják bírni a versenyt. Ezt vetíti előre, hogy a Ryanair, az easyJet és az AirBerlin összesen körülbelül
300 repülőgépre adott le megrendelést, és további 350-re van opciója. A tanácsadó cég következtetése: "a győztes mindent visz".

Váradi József, a WizzAir vezérigazgatója a fentiekkel szemben azonban úgy véli, nekik is van keresnivalójuk a piacon. A WizzAir elsősorban Kelet-Európában kíván terjeszkedni, de például Lengyelországban épp a már említett Ryanair a legnagyobb konkurensük. A cégvezető állítása szerint állják a versenyt, miközben már megkezdődött a konszolidáció: az Air Polonia még a télen bedobta a törölközőt, az AirBerlin pedig visszavonulót fújt, azaz kivonult Lengyelországból.

A magyar helyzet még nem ennyire letisztult: jelentős a túlkínálat, Váradi szerint csak az a kérdés, hogy ki meddig bírja finanszírozni a veszteségeket. A WizzAir szerinte jól áll, mivel az alacsony költségek miatt a Budapesten keletkező deficit is kisebb, mint konkurensüknél. A vezérigazgató ugyanakkor azt állítja: a légitársaság öszszességében (tehát a lengyel és a magyar bázisokat együtt tekintve) már nyereséget termel, így a 2007-től érkező repülőgépeket nem lízingelik, hanem vásárolják majd.

A jelenleg 6 darabos flottához idén 2, jövőre 1 darab bérelt Airbus érkezik, majd 2007-ben és 2008-ban további 12 darab A 320-as, 180 személyes repülőgépet vásárolnak. Az európai gyártóval aláírt szerződés értelmében a fentieken túl 2010-ig opcióval bírnak további 12 darab repülőgép megvásárlására is. Váradi azt állítja: a teljes, tehát 33 gépet számláló flottával évente 13-14 millió utast szállíthatnak majd. (A tavaly májusi alapítás óta 1,5 millió utas repült a WizzAirrel.)

Hasonlóan nagy volumenű fejlesztésekről számolt be nemrég a SkyEurope is. A tervekből kitűnik, hogy 2006-ban és 2007-ben elsősorban eddig használt flottáját cseréli le új repülőgépekre, így két év múlva 16 darab, 149 üléses Boeing 737-700-as repül majd a társaság színeiben. Az opciók teljes lehívása esetén 2008-ban és 2009-ben további 16 Boeinggel bővül a SkyEurope flottája. A társaság a GE Commercial Aviation Services-tól lízingeli majd a gépeket.

Bár nem számít diszkont-légitársaságnak, mégis érdemes egy pillantást vetni a Malévre is.
A nemzeti légitársaságnak jelenleg 29 darab, különböző típusú repülőgépe van, összesen 3200 székkel. A légitársaság április közepén fejezte be két évvel ezelőtt indított flottacsereprogramját, ennek keretében az öszszes classic típusú Boeing 737-est új generációsra cseréltek.

Bár a nemzeti légitársaság hosszú ideje húzódó privatizációjának befejeződéséig nem várható újabb stratégiai döntés, már folynak puhatolódzó tárgyalások arról, hogy a Malév esetleg Fokkerre vagy Boeing 737-esre cserélné Bombardier CRJ-200-asait. Érdekesség, hogy a CRJ-k beszerzéséről, illetve a flottacsereprogram megkezdéséről 2002-2003-ban ugyanaz a Váradi József határozott még Malév-vezérként, aki jelenleg a WizzAirt irányítja.

 

Forrás: nol.hu 
http://www.nol.hu/cikk/369487/

 
Ön már látta?
Indulás: 2004-04-12
 
Információk

Partnereink:

Agricola információs lapja

Disznövények 

Vadászati Információs Portál





            


Hírek
Hírek külföldről
Technika - Tudomány
Mosoly oldal


 
A nap képe
 
Virtuális Kiállítás

 
Fórum




Belépés
Tudnivalók
Moderálási alapelvek

 
G-Mail belépés
Felhasználónév:
Jelszó:
  SúgóSúgó

Új postafiók regisztrációja
 
StatElit

 
Top 1000
 
Tartalom