Az élő papír
2005.07.24. 08:06
Új korszak veszi kezdetét az írott és elektronikus sajtó piacán. Forradalminak nevezett új kiadványnyal bővült az írott és elektronikus sajtó piaca.
A müncheni Entertaintment Media Verlag július 15-én mutatta be a Musikwoche című zenei hetilap digitális változatát, a livepapert, egy olyan új, internetes magazintípust, amelyet nyomtatott lap formájában lehet olvasni az interneten, ugyanakkor rendelkezik az elektronikus sajtó kínálta előnyökkel és lehetőségekkel is.
A bemutatón a kiadó igazgatója, Ulrich Scheele kijelentette, hogy tudatosan nem elektronikus sajtóról beszél, mert az új médium annál jóval több. "Azért választottuk a livepaper elnevezést, mert élet van benne" - hangsúlyozta, s kijelentését az első napok tapasztalatai, az olvasók reagálásai is igazolják: "Az első olyan digitális ajánlat, amely valóban jelentős többletet nyújt az írott sajtóhoz képest", "Fantasztikus!", "Zseniális!", "Nagyon egyszerűen kezelhető és rendkívül szórakoztató!", "A hagyományos cikkek és az interaktív tartalmak szerencsés kombinációja!", "Ez a jövő internetje!"
Szakemberek szerint az "internetes élő újság" sikere azonban nem elsősorban abban rejlik, hogy remekül ötvözi a tradicionális lapok tartalmi és formai elemeit a világháló nyújtotta hozzáférési komforttal, hanem, hogy jól illeszkedik a médiavilágban terjedő trendhez. Az elektronikus sajtó jelenlegi változataival szemben nem elsősorban passzív befogadónak, hanem partnernek tekinti az olvasót, és lehetővé teszi, hogy maga is részt vegyen a lap tartalmának alakításában. Magyarán: készítői belinkelték az oldalakat, s ezáltal biztosítottak "játékteret"az olvasónak.
Az egyes cikkekre, képekre, személyekre klikkeléssel ugyanis háttérsztorik, hangos tudósítások, videók, interjúrészletek, filmes és hangos bejátszások, grafikonok, táblázatok, elemzések hívhatók elő, s ez az információbőség, sokszínűség valóban az újdonság erejével hat.
Csak néhány példa: klikk a címlapra, és belehallgathatunk a címlaplány, Stephanie D új slágerébe, aztán klikk az egyik újságcikkben szereplő üzletemberek portréjára, s máris megjelennek a személlyel kapcsolatos fontos adatok (cím, telefonszám és egyéb elérhetőségek), újabb klikk egy sajtótájékoztatóról szóló tudósításra, s videón láthatjuk a legérdekesebb részleteket, aztán következik egy sztárral készült interjú, s máris hallhatók belőle a legérdekesebb mondatok, majd újabb klikk a kritikai rovatban elemzett CD borítójára, s a vélemény igazolására fél percig minden dalba belehallgathatunk, majd a slágerlistára kattintva feljönnek azok a grafikonok, pénzügyi-üzleti elemzések, amelyek az adatokat megvilágítják...
Mindez Scheele szerint úgy válik lehetővé, hogy az újság digitális változata egy hatalmas adatbankból "töltődik", amely például a szórakoztató- és zeneipar területéről 16000 cég adatait, 19 000 címet, 22 000 szakember nevét és elérhetőségét, és mintegy félmillió - filmekhez, előadókhoz, zenekarokhoz, zenei produkciókhoz, hang- és képhordozókhoz kapcsolódó - internet-hozzáférést is tartalmaz.
A livepaper további előnye, hogy a rendkívüli adat- és információbőség ellenére mégis könnyen kezelhető, és az adatátvitel is nagyon gyors. Szakemberek éppen ebben látják az új médium sikerének további titkát, hogy szinte szórakoztatva kínálja fel a közreműködést az olvasónak.
Ennek az igénynek a jelentőségére április közepén az Egyesült Államokban előadást tartó Rupert Murdoch ausztrál médiamogul is felhívta a tiszteletére egybegyűlt kiadói szakemberek és lapszerkesztők figyelmét, mondván, a jövőben az olvasók - elsősorban a fiatalabb korosztályok - a jelenleginél sokkal aktívabban akarják majd befolyásolni a sajtót, s egyre kevésbé lesznek passzív befogadók, s nem hagyják többé (meg)vezetni magukat.
Murdoch a blogokra és a bloggerekre célzott elsősorban, de a livepaper is jóval több információt, "beleszólási lehetőséget", játékos közreműködést kínál a korábbiaknál, s ez feltehetőleg további olvasókat csábít át az írott médiától az internetre.
A livepaper ugyanakkor komoly szakmai érdeklődésre számíthat mindenekelőtt a szaklapok kiadóinak részéről, hiszen azok a megfelelő adatbázisokkal, fókuszált érdeklődési körrel rendelkező elektronikus kiadványok, amelyek a jövőben internetes élő újságként jelennek majd meg, a hatékonyságuk, érdekességük, információgazdagságuk okán megsokszorozhatják látogatottságukat.
Az első tapasztalatok alapján kijelenthető, hogy a livepaper befolyással lesz az újságírásra is. Egyrészt, mert a rendkívüli adat- és információbőség minden bizonnyal jelentősen csökkenti majd az írások terjedelmét, s az újságíróknak a továbbiakban olyan részletekre, tartalmakra kell csak koncentrálniuk, amelyek interaktív módon nem jeleníthetők meg, másrészt a jelek szerint az olvasók egészen más befogadói attitűddel olvassák a belinkelt oldalakat, ha például a háttérben a cikkben szereplő dal vagy koncertrészlet szól.
Az írott és az elektronikus sajtó fejlődésére valószínűleg jelentős kihatással lesz az is, hogy már a közeljövőben várható azoknak a displayknek a megjelenése, amelyek megváltoztatják az olvasási helyszíneket és szokásokat. Számos lapnak most is készül internetes hasonmás kiadása, amelyet azonban eddig számítógépen vagy laptopon nézhettek meg az érdeklődők.
Az új, kis formátumú displayk azonban- a zeneszámokat, komplett albumokat hordozó és lejátszó iPodhoz hasonlóan - hamarosan lehetővé teszik, hogy bármikor, bárhová magunkkal vigyük "betöltött" kedvenc napi-, heti- vagy szaklapjainkat, esetleg regényeket, képregényeket is. A hírek szerint a Phillips egyik leányvállalata kísérleti jelleggel még idén szeretné piacra dobni Európában az első ilyen készüléket, amely a következő években átalakíthatja az újságolvasási szokásokat, egyben pedig kihatással lesz az újságvásárlási trendekre is. Mindenesetre az már most is bizonyos, hogy a sajtópiacon idén nyáron egy új korszak veszi kezdetét. A médiajövő elkezdődött.
Forrás: nol.hu http://www.nol.hu/melleklet/cikk/370978/
|